Σάββατο 27 Αυγούστου 2022

Από το ομηρικό "γλυκερόν φάος" στο "γλυκύ μου έαρ"

Η Ιλιάδα και η Οδύσσεια είναι “φύσει και θέσει”, προχριστιανικά, άρα ειδωλολατρικά, παγανιστικά έργα. Ωστόσο 10άδες τα ΟΜΗΡΙΚΑ “στιγμιότυπα” που η Χριστιανική Θρησκεία “απομόνωσε” και στήριξε πάνω τους σύμβολα και συμβολισμούς της.
Και πολύ καλά έκανε.
Ο ΟΜΗΡΙΚΟΣ μάντης ΚΑΛΧΑΣ γνώριζε: “τα τ’ εόντα, τα τ’ εσσόμενα, προ τ’ εόντα”,
ΔΗΛΑΔΗ “τα παρόντα, τα μελλούμενα, τα παρελθόντα…” (ΙΛΙΑΔΑ ραψ. Α).

Ένδειξη της πανανθρώπινης ΗΘΙΚΗΣ και της υψηλής ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ των Ομηρικών αριστουργημάτων.


1) “ω, γλυκύ μου έαρ” // Ομηρικό: “γλυκερόν φάος”

2) “το φως της Ανάστασης” // Ομηρικό: “εν δε φάει και όλεσσον”
Ο κυρίαρχος ρόλος του φωτός και στον Όμηρο.
(δες “σπουδή στο Ελληνικό φως”)

3)”ματαιότης ματαιοτήτων…..” // Ομηρικό: “οίη περ φύλλων γενεή…”
(Σαν τα ευάλωτα φύλλα των δέντρων…. οι γενιές των ανθρώπων)

4) Η Παναγία “διετήρει πάντα τὰ ρήματα του Ιησού ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτῆς. ” //

Ομηρικό: Η Πηνελόπη….- “θαμβήσασα… παιδός γαρ μύθον πεπνυμένον ένθετο θυμώ”(κρατούσε μέσα της τα σωστά λόγια του Τηλέμαχου)

5) “Διός άπαντες πτωχοί τε και ξένοι”, “δόσις μεν ολίγη, φίλη δε”(=το λίγο που θα δώσεις θα σε γεμίσει χαρά). (περιττεύουν άλλα, στις κουβέντες αυτές της Ομηρικής Ναυσικάς).

6) “οίνος ευφραίνει καρδίαν….” // Ομηρικό: “ευάνωρ, μελιηδής,μελίφρων οίνος….”
“Πίνετε οίνον και εσθίετε βρώμην, ίνα θυμόν(= δύναμη) ενί στήθεσιν λάβητε”(Οδύσσεια, ραψ. κ)

7) Η ΕΝΑΝΘΡΩΠΙΣΗ- ενσάρκωση του Χριστού παραλληλίζεται με την κίνηση του Έκτορα να βγάζει το “Φοβικό” κράνος, πριν πλησιάσει τον γιο του Αστυάνακτα

8) Η περιγραφή της κατοικίας των Ολύμπιων Θεών από τον Όμηρο, παραπέμπει σε όρους βιβλικού Παραδείσου:

“έδος ασφαλές (=κατοικία αιώνια) , αιεί….αίθρη ανέφελος….λευκή… αίγλη….. τω(=εκεί) ένι τέρπονται(=ζουν γαλήνια) μάκαρες θεοί…”

9) ” φως εσπερινόν….” // Ομηρικό: “σκιώοντο άπασαι αι αγυιαί = το σταδιακό τελείωμα της ημέρας…” (οι δρόμοι τί… σκοτεινοί που εγίναν). Ώρα “εσωστρέφειας” και “απολογισμού”

10) “Η Βιβλική Θεϊκή συμπαντική Δύναμη, η Παντοδυναμία του Θεού” //Στον Όμηρο αντίστοιχα:
H κίνηση του κεφαλιού του Δία…. “ἐλέλιξεν (=έσεισε) μέγαν Ὄλυμπον” (με βιβλικούς όρους θα λέγαμε…. “σείστηκε το στερέωμα”)

Και άλλα όπως….. ικεσία, θυσία, “μελίκρητος οίνος”, “ο προστάτης θεός”, η “διαρκής επίκληση της θεϊκής βοήθειας”, “ο πειρασμός”, προφητείες “πνεύμα πρόθυμον, σαρξ ασθενής” κλπ

Υ.Γ Προσωπική άποψη: Να πάρουμε ό,τι ΕΜΕΙΣ κρίνουμε χρήσιμο (Μ. Βασίλειος) από τον Όμηρο.

Αρκεί ΟΜΩΣ να μην μετατρέψουμε το…. ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΕΡΓΟ του, σε μια ανούσια ΗΘΙΚΟΛΟΓΙΚΗ(!!!!) νερόβραστη ΠΑΙΔΑΡΙΩΔΗ σούπα…. (καλών, κακών, ασεβών, ευσεβών κλπ…)

Στο Διαδίκτυο: “μεταφράστηκε…. ποιος Όμηρος”
.
Ο Όμηρος έχει όραμα Ζωής με ΔΙΚΟ του δείκτη Αξιών, Ηθικής και Δικαίου.
Το παραπάνω σημείωμα ας θεωρηθεί μια σύντομη ένδειξη.

Από την άποψη αυτή θεωρώ έντιμη την σχετική κουβέντα του Μ. Βασιλείου.

Χρυσόστομος Τσιρίδης


Πηγή: chrisblog.gr