Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013

Σχολείο και ιστορική συνείδηση

Το κείμενο διαμαρτυρίας του Συλλόγου Φιλολόγων Καστοριάς που ακολουθεί φέρνει στο προσκήνιο άλλο ένα καυτό πρόβλημα της ελληνικής εκπαίδευσης: την ιστορική λήθη και ισοπέδωση. Μετά αναρωτιόμαστε γιατί στο μυαλό των μαθητών ο Αθανάσιος Διάκος και τα Μακ Ντόναλντ έχουν γίνει μια σούπα μέσα στο μυαλό τους. Τα συμπεράσματα δικά σας. 

ΨΗΦΙΣΜΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Καστοριάς καταθέτει την ανησυχία του και την έντονη διαμαρτυρία των μελών του σχετικά με την ολοένα και περισσότερο διαδεδομένη πρακτική που ακολουθείται στα σχολεία Β/βάθμιας εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα, να ανατίθεται και να διδάσκεται το μάθημα της Ιστορίας όχι από φιλολόγους-ιστορικούς, αλλά από καθηγητές άλλων ειδικοτήτων, εφαρμόζοντας σχετικές υπουργικές αποφάσεις, για την κάλυψη του υποχρεωτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών.
Το φαινόμενο παρατηρείται εδώ και χρόνια σε όλη την επικράτεια, με την ανοχή όλων μας. Ωστόσο, μετά τις πρόσφατες αποφάσεις της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για την αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών της Β/βάθμιας Εκπαίδευσης και κατά συνέπεια τις απώλειες οργανικών θέσεων κατασκευάζονται πλεονάσματα διδακτικού προσωπικού, οπότε αναζητούνται «λογιστικοί» τρόποι για την απορρόφηση αυτών των πλεονασμάτων. Η ανάθεση του μαθήματος της Ιστορίας – και ίσως και άλλων μαθημάτων – ως Α΄ ανάθεση σε καθηγητές άλλων ειδικοτήτων πέραν των φιλολόγων είναι μια πρόταση, η οποία δεν πρέπει να γίνει πράξη!
Θεωρούμε ότι με αυτόν τον τρόπο υποβαθμίζεται το κρίσιμο μάθημα της ιστορίας και υπονομεύεται η έννοια της ιστορικής – κριτικής σκέψης, ενώ τίθεται σε κίνδυνο ο κλάδος των φιλολόγων. Εννοείται ότι συρρικνώνεται το διδακτικό τους ωράριο και απολύονται οριστικά χιλιάδες αναπληρωτές φιλόλογοι.
Πρόκειται για μια πρακτική, που αποβαίνει εις βάρος:
α) των μαθητών, που χωρίς το κατάλληλο διδακτικό υπόβαθρο καλούνται να κατανοήσουν τις πολύπλευρες όψεις των ιστορικών και κοινωνικών φαινομένων και τελικά να διαμορφώσουν κριτική ιστορική σκέψη,
β) των διδασκόντων φιλολόγων, οι οποίοι στερούνται το δικαίωμα να διδάξουν το μάθημα της Ιστορίας, το οποίο κατέχουν, διότι το σπούδασαν (κάποιοι στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, κάποιοι με ειδικά μεταπτυχιακά διπλώματα Ιστορίας και Αρχαιολογίας), διαγωνίστηκαν σε αυτό για να διοριστούν μέσω ΑΣΕΠ και επιπλέον επιμορφώθηκαν στη διδακτική του,  
γ) των διδασκόντων άλλων ειδικοτήτων, οι οποίοι αναγκάζονται να διδάξουν ένα μάθημα που δεν σπούδασαν και δεν έχουν επιμορφωθεί στη διδακτική του, διότι το Υπουργείο αποφάσισε ότι ξαφνικά δεν καλύπτουν -προφανώς όχι με δική τους ευθύνη- το διδακτικό ωράριο για το οποίο διορίστηκαν,
δ) του ίδιου του αντικειμένου της Ιστορίας, το οποίο αντιμετωπίζεται ως ένα μάθημα δεύτερης κατηγορίας, σε μια εποχή που η κοινωνία μαστίζεται από την ημιμάθεια και την ανιστόρητη έκφραση.
Η προοπτική μιας τέτοια επιπόλαιης, αντισυναδελφικής και αντιεπιστημονικής ρύθμισης, θίγει την εκπαιδευτική διαδικασία συνολικά. Καταθέτουμε την αντίρρησή μας και ζητούμε το αυτονόητο: την προστασία της Ιστορίας ως μαθήματος και επιστήμης, την κατοχύρωση των διδακτικών αντικειμένων για όλες τις ειδικότητες και την υπεύθυνη αντιμετώπιση των μαθητών, που είναι οι τελικοί αποδέκτες των αποφάσεων της διοίκησης.
Υπογραμμίζουμε ωστόσο ότι η διαμαρτυρία μας δεν έχει συντεχνιακό χαρακτήρα και δεν στρέφεται εναντίον συναδέλφων, που δικαίως επιθυμούν να εργαστούν στη θέση στην οποία διορίστηκαν διδάσκοντας το αντικείμενο που επέλεξαν να σπουδάσουν. Όμως, αυτό ακριβώς διακυβεύεται με την επιπολαιότητα που επιδεικνύει το Υπουργείο στην ανάθεση των αντικειμένων. Αντιδρούμε στην προωθούμενη λογική ευέλικτων εργαζόμενων, που θα πρέπει να προσαρμόζονται σε ανεδαφικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών, τα ωράρια διδασκαλίας και τον «νέο σχολικό χάρτη». Η πρακτική του «διαίρει και βασίλευε» δεν πρέπει να επικρατήσει.
Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Καστοριάς –συνεπής σε προηγούμενη διαμαρτυρία των μελών του το 2007, την οποία είχαν προσυπογράψει εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων- συντάσσεται με τις αντιδράσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων, άλλων Συνδέσμων και Επιστημονικών Ενώσεων και προωθεί το παρόν ψήφισμα διαμαρτυρίας σε συνδικαλιστικούς, διοικητικούς και επιστημονικούς φορείς, συνοδευόμενο από την ανακοίνωση της ΠΕΦ.
 Από το Δ. Σ.