Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2020

Κριτήριο Αξιολόγησης, Σοφοκλέους Αντιγόνη

A' ΕΠΙΣΟΔΕΙΟ

ΧΟ.: Άναξ, έμοί τοι μή τι καί θεήλατον
τοΰργον τόδ’, ή ξύννοια δουλεύει πάλαι.
ΚΡ.: Παυσαι, πριν οργής κάμε μεοτώσαι λέγων,
μή ’φευρεθής άνους τε καί γέρων άμα.
Λέγεις γάρ ούκ ανεκτά δαίμονας λέγων πρόνοιαν ίσχειν τουδε του νεκρου πέρι'
Πότερον ύπερτιμώντες ώς ευεργέτην
έκρυπτον αυτόν, όστις άμφικίονας
ναούς πυρώσων ήλθε κάναθήματα καί γήν έκείνων καί νόμους διασκεδών; ή τούς κακούς τιμώντας είσοράς θεούς;
Ούκ έστιν άλλά ταΰτα καί πάλαι πόλεως
άνδρες μόλις φέροντες έρρόθουν έμοί
κρυφή, κάρα σείοντες, ούδ’ ύπό ζυγώ
λόφον δικαίως ειχον, ώς στέργειν έμέ.


Ερωτήσεις

I. Να μεταφράσετε τα λόγια του Κρέοντα.

II. Να κυκλώσετε τη σωστή απάντηση:
1.Η παρέμβαση το χορού αντιμετωπίζεται από τον Κρέοντα με:
α. περίσκεψη
β. οργή
γ. αδιαφορία

2. Ο Κρέων παρουσιάζεται αυταρχικός ηγέτης
α. Σωστό    β.Λάθος

3.Ο Κρέων παρουσιάζεται:
α καχύποπτος και ανασφαλής
β βέβαιος για την εξουσία του


III. Να κυκλώσετε τη σωστή απάντηση
1. παυσαι: είναι απαρέμφατο αορίστου ενεργ. φωνής Σωστό Λάθος
2. μόλις: είναι επίρρημα Σωστό Λάθος
3. διασκεδων: είναι μετοχή ενεστώτα Σωστό Λάθος
4. ως (στέργειν): είναι πρόθεση Σωστό Λάθος
5. κάρα: είναι ουσιαστικό Σωστό Λάθος



IV. Να κυκλώσετε τη σωστή απάντηση
1. υπερτιμώντες είναι μετοχή:
α. τροπική   β. χρονική γ. αιτιολογική

2. πυρώσων είναι μετοχή:
α. τροπική β. τελική γ. χρονική

3. το απαρέμφατο ίσχειν είναι
α. ειδικό   β. Τελικό


V. Να γράψετε δίπλα σε κάθε αριθμό της στήλης Α ένα γράμμα της στήλης Β, ώστε να σχηματιστούν ζεύγη συνωνύμων:

Α Β
1. μεστώ α.γιγνώσκω
2. επίσταμαι β.κτωμαι
3. εχω γ.κορέννυμι
4. σκεδάννυμι δ.διαλύω


ΟΔΗΓΙΕΣ
Μετά από σχετική εισήγηση του ΙΕΠ προωθείται τροποποίηση της εξέτασης της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας του προγράμματος Γενικής Παιδείας στις προαγωγικές του Μαΐου-Ιουνίου για τη Β΄ Ημερησίου και τη Γ΄ Εσπερινού ΓΕΛ.:
Για την εξέταση στο μάθημα δίνεται στους/στις μαθητές/-τριες, σε φωτοαντίγραφο, απόσπασμα διδαγμένου από το πρωτότυπο κειμένου 12-20 στίχων, με νοηματική συνοχή και τους ζητoύνται τα εξής:
α) Μετάφραση στη Νέα Ελληνική ενός τμήματός του που αποτελείται από οκτώ έως δέκα (8-10) στίχους.
β) Απάντηση σε δύο (2) ερωτήσεις ερμηνευτικές, που μπορεί να αναφέρονται σε ιδέες, αξίες, προβλήματα και επιχειρήματα, στη στάση, στο ήθος ή στον χαρακτήρα των προσώπων, στο ιστορικό, κοινωνικό, πολιτικό, πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής της συγγραφής του έργου, στη συσχέτιση του υπό εξέταση κειμένου με γραμματολογικά στοιχεία που περιλαμβάνονται στη διδακτέα ύλη του μαθήματος. Οι δύο (2) ερωτήσεις αυτές αναφέρονται στο δοθέν από το πρωτότυπο απόσπασμα.
γ) Απάντηση σε μία (1) ερώτηση που ζητεί τη σύγκριση του εξεταζόμενου κειμένου με παράλληλο κείμενο σε νεοελληνικό λόγο, διδαγμένο (από τα μεταφρασμένα κείμενα των οποίων έχει γίνει σχετική επεξεργασία κατά τη διδακτική διαδικασία) ή αδίδακτο που επιλέγεται από τον/τη διδάσκοντα/-ουσα. Για τις απαιτήσεις της σύγκρισης δίνεται στους/στις μαθητές/-τριες σε φωτοαντίγραφο το εν λόγω κείμενο.
δ) Απάντηση σε δύο (2) ερωτήσεις επί του δοθέντος από το πρωτότυπο διδαγμένου κειμένου (που είναι δυνατόν να αναλύονται σε δύο ισοδύναμα βαθμολογικώς υποερωτήματα) από τις οποίες:
i. μία (1) ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική που αναφέρεται στην παραγωγή και σύνθεση λέξεων της Αρχαίας Ελληνικής, σε ομόρριζες λέξεις, σε απλές ή σύνθετες, στη συσχέτιση λέξεων της Αρχαίας και της Νέας Ελληνικής, στη διατήρηση ή στην αλλαγή της σημασίας τους, σε συνώνυμα και αντώνυμα, κ.λπ. και
ii. μία (1) ερώτηση αποκλειστικά υφολογικού χαρακτήρα (εκφραστικά σχήματα, αισθητικά θέματα, λεξικογραμματικά φαινόμενα), προκειμένου να αναδειχθεί η λειτουργία συγκεκριμένων εκφραστικών επιλογών του συγγραφέα.
Η μετάφραση βαθμολογείται με τριάντα (30) μονάδες, οι δύο ερμηνευτικές ερωτήσεις που αναφέρονται στο πρωτότυπο δοθέν απόσπασμα βαθμολογούνται με δεκαπέντε (15) μονάδες η καθεμιά, η ερώτηση σύγκρισης του εξεταζόμενου με παράλληλο κείμενο βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες και τέλος καθεμιά από τις ερωτήσεις υπό τα στοιχεία δ)i και δ)ii με δεκαπέντε (15) μονάδες.