Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2019

Κριτήρια αξιολόγησης Α' Λυκείου στο μάθημα της Ιστορίας


ΜΑΘΗΜΑ: ΙΣΤΟΡΙΑ
ΤΑΞΗ: Α ΛΥΚΕΙΟΥ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΑ Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
Ι. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΟΜΑΔΑΣ Α’
1.    Ποια πορεία ακολούθησε η εξέλιξη των πολιτευμάτων μέσα στις περισσότερες πόλεις κράτη;
2.      Ποια είναι τα συστατικά στοιχεία της πόλης κράτους;
3.      Ποια ήταν  η σημασία των περσικών πολέμων;
4.      Ποια τμήματα του ελληνικού κόσμου δεν δημιούργησαν πόλεις κράτη και γιατί;
5.       ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΥΠΟΥ ΣΩΣΤΟΥ-ΛΑΘΟΥΣ
1.      Οι κάτοικοι της πόλης-κράτους συμμετείχαν στη διαχείριση των κοινών.   Σ  ή Λ
2.      Ο θεσμός της πόλης-κράτους δεν είναι καινοτομία, αφού παρόμοια οργάνωση έχουμε και στις πόλεις των Σουμερίων.    Σ ή   Λ
3.      Τα μεγάλα επιτεύγματα του ελληνικού πολιτισμού γεννήθηκαν μέσα από τη λειτουργία του θεσμού της πόλης – κράτους.    Σ ή  Λ
4.      Το ελληνικό αλφάβητο αποτέλεσε το πρότυπο του λατινικού αλφαβήτου.  Σ ή  Λ
5.       Οι εσθλοί αμφισβήτησαν και περιόρισαν την εξουσία του βασιλιά.   Σ  ή   Λ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΑ Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ

Ι. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΟΜΑΔΑΣ Α’
1.      Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της ποιητικής τέχνης στην αρχαϊκή εποχή;
2.       Πώς δημιουργήθηκε η τυραννίδα; 
3.      Με ποια αντίληψη συνδέεται η αντίληψη του θεσμού της δουλείας;
4.      Ποιες προσπάθειες έγιναν για την επίλυση των διαφορών ανάμεσα στους πολίτες στη διάρκεια κοινωνικών συγκρούσεων; 
5.      Ερωτήσεις τύπου σωστό-λάθος
1.      Οι Έλληνες στο β’ αποικισμό εξαπλώθηκαν μέχρι τον Ινδό ποταμό.   Σ  ή Λ
2.      Ο θεσμός της πόλης-κράτους δεν είναι καινοτομία, αφού παρόμοια οργάνωση έχουμε και στις πόλεις των Σουμερίων.    Σ ή   Λ
3.      Στο β’ αποικισμό οι αποικίες δεν αποτελούσαν αυτόνομες πόλεις-κράτη.    Σ ή  Λ
4.      Το ελληνικό αλφάβητο αποτέλεσε το πρότυπο του λατινικού αλφαβήτου.  Σ ή  Λ
5.      Οι εσθλοί αμφισβήτησαν και περιόρισαν την εξουσία του βασιλιά.   Σ  ή   Λ
  

ΙΙ. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΟΜΑΔΑΣ Β’
Α. Αφού μελετήσετε το απόσπασμα που ακολουθεί, να αναφέρετε γιατί η πόλη αποτελεί την ανώτερη μορφή κοινωνικής οργάνωσης σύμφωνα με τον Αριστοτέλη. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον Αριστοτέλη; Να αιτιολογήσετε την άποψή σας.
Επειδή βλέπουμε ότι κάθε πόλη αποτελεί μια μορφή κοινωνίας και ότι κάθε κοινωνία έχει συσταθεί αποσκοπώντας σε κάποιο αγαθό (διότι όλοι οι άνθρωποι ό,τι κάνουν το κάνουν για να κατακτήσουν αυτό που τους φαίνεται αγαθό), είναι φανερό ότι όλες οι κοινωνίες αποσκοπούν βεβαίως σε κάποιο αγαθό, η κοινωνία όμως που είναι η πιο σημαντική απ’ όλες και που εμπεριέχει όλες τις άλλες είναι αυτή που κατεξοχήν επιδιώκει το αγαθό, και μάλιστα το πιο σημαντικό. Και αυτή είναι η καλούμενη πόλη και πολιτική κοινωνία. [...] Η πόλη δεν είναι λοιπόν τίποτε άλλο παρά η τέλεια κοινωνία που αποτελείται από περισσότερες κώμες και διαθέτει, μπορούμε να πούμε, τη μέγιστη  δυνατή αυτάρκεια, συγκροτήθηκε βεβαίως για την  εξασφάλιση των αναγκαίων για τη ζωή προϋποθέσεων, όμως υπάρχει χάριν της ευδαιμονίας. Γι  αυτό κάθε πόλη είναι μια φυσική πραγματικότητα, εφόσον αυτό ισχύει και για τις πρώ τες μορφές κοινωνίας (ενν. την οικία και την κώμη). Διότι αυτή συνιστά γι’ αυτές τον σκοπό τους και η φύση είναι σκοπός.
Αριστοτέλης, Πολιτικά
2. Ποια είναι η συνεισφορά των προσωκρατικών φιλοσόφων στην ανθρώπινη σκέψη; Ποιες είναι οι απόψεις του Ηράκλειτου σχετικά με τη δημιουργία του κόσμου σύμφωνα με το παράθεμα που ακολουθεί;
 H αρχή του κόσμου σύμφωνα με τον Εφέσιο φιλόσοφο Ηράκλειτο βρίσκεται στο πύρ, από το οποίο προέρχονται όλα τα όντα και σε αυτό καταλήγουν μετά τον θάνατό τους25 .  Επιπλέον τον κόσμο αυτόν, τον οποίο κανένας δεν δημιούργησε, αλλά υπήρχε ανέκαθεν και θα είναι πύρ αείζωον, το οποίο ανάβει και σβήνει σε τακτά χρονικά διαστήματα  (ἀπτόμενον μέτρα και ἀποσβεννύμενον μέτρα).  
Θεωρεί λοιπόν ο Ηράκλειτος, ότι ο κόσμος δεν έχει αρχή, ενώ χαρακτηρίζεται ως  φωτιά η οποία ανάβει και σβήνει σε τακτά χρονικά διαστήματα, άποψη η οποία δεν απέχει από την πραγματικότητα, καθώς  από την προσωπική μας εμπειρία βλέπουμε ότι ακόμα και στον πλανήτη μας η θερμοκρασία ανεβαίνει και κατεβαίνει σε τακτά χρονικά διαστήματα. π.χ. έχουμε αύξησή της το καλοκαίρι και μείωση τον χειμώνα. Ενδεχομένως μάλιστα η αναφορά του Ηρακλείτου στην φωτιά να οφείλεται στο ότι είναι ένα στοιχείο το οποίο δεν δύναται να χαρακτηριστεί  «ήρεμο» όπως το νερό, αλλά ως ανήσυχο και επαναστατικό».
Άννα Λάζου, Η φύση στην Προσωκρατική Φιλοσοφία