Σάββατο 15 Μαΐου 2021

Ανοίγω το στόμα μου - Ανοίξω το στόμα μου, "Ελλήνων Μουσικές μες στους Α...

«Ἀνοίξω τὸ στόμα μου καὶ πληρωθήσεται πνεύματος καὶ λόγον ἐρεύξομαι, τῇ βασιλίδι Μητρί· καὶ ὀφθήσομαι, φαιδρῶς πανηγυρίζων καὶ ᾄσω γηθόμενος ταύτης τὰ θαύματα».

Θ’ ἀνοίξω τὸ στόμα μου καὶ θὰ γεμίσει ἀπὸ Πνεῦμα ἅγιο καὶ θ’ ἀπευθύνω λόγο πρὸς τή βασίλισσα Μητέρα τοῦ Θεοῦ· καὶ θὰ μὲ δοῦν νά πανηγυρίζω μὲ χαρά,, ψάλλοντας μὲ εὐφρόσυνη  τὰ θαυμαστὰ μεγαλεῖα της.

 ρεύξομαι: Γραμματικῶς: μέλλων τοῦ ρ. ἐρεύγομαι (πτύω, ξερνῶ, ἐκπέμπω διά τοῦ στόματος ἀέρα ἀπό τό στομάχι), ἐπί ποταμῶν (ἐκβάλλω, χύνομαι) 

ὀφθήσομαι: Παθητικός μέλλοντας τοῦ ὁρῶμαι.(ἀποβλέπω πρός κάποιον, προσέχω χάριν τινός).

ἄσω: μέλλοντας τοῦ ρ. ᾄδω, ᾖδον, ᾄσω, ᾖσα, ᾄσας ἔχω, ᾄσας εἶχον.(ψάλλω, τραγουδῶ).

φαιδρῶς: τροπικό ἐπίρρημα, ἀπό τή λ. φαιδρός (λαμπρός, ὁ ἀκτινοβολῶν ἀπό χαρά, εὔθυμος, χαρούμενος)· προτιμητέα ἡ δεύτερη ἑρμηνεία...

πανηγυρίζων : κατηγορηματική μετοχή, ἐξαρτώμενη ἀπό ρ. αἰσθήσεως.

γηθόμενος: τροπική μτχ. ἐνεστῶτος, τοῦ ρ. γήθομαι, ἐγηθόμην, γηθήσομαι, ἐγηθησάμην, (χαίρω, εὐφραίνομαι, ἀγάλλομαι, εἶμαι εὐχαριστημένος)·προτιμητέα ἡ δεύτερη καί τρίτη ἑρμηνεία ...

 

"Ανοίξω το στόμα μου..." μέλος Πέτρου Λαμπαδαρίου (+1778), ποίηση Ιωάννη Δαμασκηνού (7ος αι. μ.Χ.), ήχος τέταρτος 

Ανοίγω το στόμα μου κι αναγαλλιάζει το πέλαγος
και παίρνει τα λόγια μου στις σκοτεινές του τις σπηλιές
και στις φώκιες τις μικρές τα ψιθυρίζει
τις νύχτες που κλαιν των ανθρώπων τα βάσανα.

Χαράζω τις φλέβες μου και κοκκινίζουν τα όνειρα
και τσέρκουλα γίνονται στις γειτονιές των παιδιών
και σεντόνια στις κοπέλες που αγρυπνούνε
κρυφά για ν’ ακούν των ερώτων τα θαύματα.

 

"Ανοίγω το στόμα μου..." Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη. 

Ερμηνεύει ο Ζαφείρης Κουτελιέρης "Ελλήνων Μουσικές μες στους Αιώνες" Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης 13 Μαρτίου 2015 Ορθόδοξη Εκκλησιαστική Βυζαντινή Χορωδία Παραδοσιακή Χορωδία και Ορχήστρα Εθνικού Ωδείου Αθηνών Συμμετέχουν: Χορωδία 2ου Γυμνασίου Αχαρνών Μουσική Ομάδα Γυμνασίου Κρηνίδων Καβάλας Διδασκαλία - Διεύθυνση: Μιχάλης Μακρής Παρουσίαση: Νικόλας Βαφειάδης Κείμενα: Μανώλης Βαμβακάς, Νικόλας Βαφειάδης Τηλεοπτική σκηνοθεσία: Σπύρος Λαμπρόπουλος www.oebyx.gr

BIBLIOGRAPHY

orthros.eu